AIMS IMPROVE VOOR UW AFAS APPLICATIEBEHEER

 

Onze medewerkers komen oorspronkelijk uit het vakgebied HR, Payroll & Finance. Zij hebben zich later AFAS machtig gemaakt. Hierdoor zijn zij bekend met de processen binnen uw organisatie en staan zij dicht tegen de gebruiker aan.

AFAS Applicatiebeheer en functioneel beheer

Bij AIMS vinden wij dat applicatiebeheer vooral om de gebruikers moet gaan. Ook in de ideale situatie dat het onderhoud en het beheer van uw inrichting in AFAS structureel en soepel verloopt, blijft het belangrijk dat de applicatiebeheerder een signalerende rol houdt. Lopen gebruikers vast? Waar? Hoe komt dat? Een applicatiebeheerder van AIMS probeert altijd incidenten voor te blijven door proactief te handelen. Hij of zij fungeert als vangnet, zodat het onderhoud en de verbetering van de processen in AFAS een structureel proces wordt. In onderstaand overzicht ziet u welke rollen een applicatiebeheerder van AIMS op zich neemt.  

Eerst de mensen, dan de applicatie

Applicatiebeheer is meer dan alleen de technische inrichting, meer dan updates doorvoeren en geconstateerde fouten verhelpen. Applicatiebeheer draait om de mensen die met AFAS moeten werken. Al te vaak treffen onze consultants situaties aan waarin niet optimaal gebruik gemaakt wordt van AFAS. Bijvoorbeeld omdat medewerkers te weinig kennis van de applicatie hebben, of nog op de oude werkwijze handmatige acties uitvoeren. Of omdat geen gebruik gemaakt wordt van bestaande of nieuwe functionaliteiten. Workflows die niet goed ingericht zijn, processen in AFAS die achterlopen, noem het maar op.  

Wij vinden het zonde om niet eerst deze hindernissen op te lossen. Onze kijk op applicatiebeheer is dat eerst de bestaande inrichting van AFAS (het zogenaamde perfectief onderhoud) op orde moet zijn voordat nieuwe functionaliteiten aan bod komen (adaptief onderhoud). Oftewel: eerst moet de applicatie passen bij de mensen die ermee moeten werken. Wij hebben een ideale uitgangssituatie beschreven, zie ook onderstaande afbeelding. Een applicatiebeheerder van AIMS zal altijd ernaar streven deze situatie te bereiken. Om daarna invulling te geven aan het structureel onderhoud van AFAS.

De aanpak van AIMS

Het begint altijd met het zoeken naar een ‘warme klik’. Wij koppelen u aan een consultant die vanuit eigen ervaring goed kan inschatten voor welke uitdagingen u specifiek staat, en die past bij uw organisatie. Iemand die bijvoorbeeld zelf in HRM, Finance of Payroll heeft gewerkt en weet hoeveel impact een nieuwe functionaliteit kan hebben op uw organisatie en uw werkzaamheden. Deze consultant bespreekt samen met u de uitgangssituatie en wat er gedaan moet worden om AFAS optimaal te gaan gebruiken. Het profiel van onze medewerkers: mantelzorg en andere levenservaring is een pré

De pluspunten van AIMS: ervaring en expertise van mensen met een sociaal hart

 

Gerelateerde klantverhalen